Mallorca

Cykelläger 23 – 30 mars 2019

Vi har planerat 7 stycken rutter. Rutter som innehåller det bästa Mallorca erbjuder och som passar alla! Precis som våra Musetterides kommer vi i största möjliga mån dela in i två fartgrupper.

Vi är väl medvetna om att det är många långa och krävande etapper, och det ska man ha respekt för. Men kom också ihåg att det enda du gör på den här resan är att äta, sova och cykla. Man klarar ofta mer än man tror när man får vila ordentligt.

Med det sagt så är det självklart upp till var och en att själv uppskatta sin förmåga och känna efter vad kroppen tål. Vi vill inte pressa någon över gränsen, men med vårt upplägg erbjuds en utmaning varje dag och ingen ska behöva komma tillbaks utan att vara rejält tömd. Vill man göra en egen utflykt så är det bara att köra!

I regel kommer vi att cykla mer eller mindre tillsammans i en grupp fram till lunch, därefter delar vi upp oss i två grupper. Grupp 1 kör en kortare väg hem. Grupp 2 kör en längre väg hem. Gruppindelningen är inte heller på något vis bindande. Man får gärna köra grupp 1 en dag och grupp 2 nästa dag. Viktigt är dock att ledarna vet, efter lunch, vilka som hör till respektive grupp.

För det mesta kommer vi att hålla ett förhållandevis lugnt distanstempo, ca. 30km/h på platten, särskilt på förmiddagarna. När vi kommer till tydliga klättringar så gäller fri fart och vi väntar alltid in varandra på toppen. Likaså stannar vi och väntar om någon får problem av något slag. De dagar och den grupp som har följebil får så klart assistans därifrån.

Detaljerade beskrivningar av rutterna och banor att lägga in i cykeldatorn får ni tillgång till efter anmälan är gjord.

Dag 1 | Randa

Svårighetsgrad 1

Randa är byn vid berget som sticker upp som en hatt mitt på ön (ca.550m ö h). Det syns tydligt från flyget. Klostret på toppen heter Santuari de Cura, där finns världens godaste Coca Cola. Det är i den här backen Mattias Reck gillar att visa hur Contador ställer av Degenkolb på träning.

Randa-Cura 4,6km / 247m / 5%

 

Dag 2 | Kustvägen

Svårighetsgrad 4

Dagen startar genom Palma. Det är mycket trafik, men vi försöker hålla ihop gruppen. Precis där stan slutar går vi in i den klassiska Militärbacken och når ca. 380meters höjd. Coll de Sa Crue 5,8km / 306m / 5,3%. Därefter tar vi sikte på den oerhört vackra kustvägen där man tyvärr inte får någon vila. Upp och ner hela tiden. Vi lunchpausar i pittoreska Valdemossa. Väljer man att köra korta vägen hem därifrån så väntar en väldigt snabb och fin utförskörning. Långa vägen går via Soller och erbjuder en extraloop i Soller-Fornalutx-Port de Soller om man vill maxa, sen över Coll de Soller 9,8km / 502m / 5%. Sista biten in mot Palma är lättrullad.

 

Dag 3 | Randa och San Salvador

Svårighetsgrad 3

I dag blir det lite mer platt, men med två rejäla, isolerade stigningar. Randastigningen har vi redan kört en gång, här kan man prova att köra upp via “baksidan” istället, den är lite brantare och mindre väg. Vill man spara benen så är det bara att sätta sig och ta en Cortado i nere i byn och vänta en stund tills gruppen kommer tillbaks ner. Vidare till lunchfika i Porreres, och sedan mot nästa topp, San Salvador 3,75km / 272m / 7,2%. En brant liten väg i en mysig skog som slutar vid ännu ett kloster. Gå gärna in i kyrkan och titta, där hänger inramade mästartröjor!

Vill man, så kan man även här stå över backen, vi kommer tillbaks samma väg till Felanitx. Hemvägen är förhållandevis platt, den lägre sträckningen går på ganska stora vägar utmed kusten, där det kan bli kantvind.

 

Dag 4 | Platten med Petra och Sineu

Svårighetsgrad 2

En platt och skön återhämtningsdag med lunch på det berömda cykeltorget i Petra. Sedan rullar vi vidare till Sineu där vi tar några varv på Velodromen innan vi delar upp oss och rullar hemåt igen.

 

Dag 5 | Sa Calobra

Svårighetsgrad 4

Det här är en väldigt utmanande sträckning, där man kan välja att vända om i princip när som helst …men kör du ner till Port de Sa Calobra måste du ta dig upp igen.

Först blir det lite transport till Binissalem, därifrån blir det små mysiga vägar med tillochmed lite pavé till Selva. Från Caimari startar en jättefin klättring (Coll de sa Battalla 7,8km / 381m / 4.9%) som skiftar i karaktär när den svänger in genom passet och slutar vid “Bensinmacken”, där fikar vi. Sedan fortsätter det mestadels uppför till “Apelsinkiosken” vid den gamla akvedukten. Därifrån måste man klättra ca. 150 meter för att komma över kanten och se den fantastiska utsikten mot Sa Calobra. Kör man ner där så finns det bara en väg tillbaks. En stigning på 9,44km / 668m / 7,1%.

Därefter kan man antingen köra tillbaka hem, med mestadels utförsrull. Eller så fortsätter man uppför Puig Major, öns högsta berg där man når nästan 1000möh, får en lång fin utförskörning(14km) till Soller, men sedan måste du över Coll de Soller 9,8km / 502m / 5%. Därefter rullar det lätt utför mot Palma. Det här är en riktigt fet dag!

 

Dag 6 | Orient

Svårighetsgrad 3

Vi startar ännu en gång genom Palma och Militärbacken, Coll de Sa Crue 5,8km / 306m / 5,3%. Sedan svänger vi österut och kör en mindre stigning, Es Grau 3km / 214m / 6,3%. Vi får därefter en fin utförskörning till Bunyola, där vi lunchar. En lätt lunch rekommenderas, för nästa backe startar direkt, Coll d’honor 6,2km / 335m / 5,7%. Vi stannar gärna till i Alaró på Cycling Planet för en kaffe innan vi fortsätter hemåt.

 

Dag 7 | Soller med extra allt

Svårighetsgrad 5

I dag startar vi med en lång slakmota som uppvärmning. Ca.20km och 200hm innan själva klättringen till Coll de Soller börjar 5km / 258m / 5%. Nere från Soller går det mest uppför mot Valdemossa, där vi äter lunch och sedan väljer lite olika vägar hemåt. Kör man långa rundan så är det mest mindre vägar och man kan också få chansen att köra två spännande backar som är några av de jävligaste på ön; serpentinerna till och från Port des Canonge och den beryktade Födelsedagsbacken, 3,9km / 410m / 11% men med flera partier som är över 20% branta. Därefter rullar vi utför tillbaks genom Palma.